Voor het eerst heeft het patrouilleschip Holland gisteren een beproeving op zee uitgevoerd in zijn nieuwe gedaante. Compleet met futuristisch uitziende hightech mast werd de naamgever van de Holland-klasse door Hr. Ms. Amsterdam voorzien van brandstof. Deze bevoorrading behoort tot een van de beproevingen in een lange reeks naar de operationele gereedstelling van de Holland begin 2014.
De geïntegreerde sensor-, communicatie- en radarmast vormt de oren en ogen van de nieuwste generatie Nederlandse marineschepen. “Met een gewicht van zo’n 55 ton extra heeft de kegelvormige mast wel enige invloed op de navigatie van de Holland”, zegt Rob Zuiddam, projectleider vanuit de Defensie Materieel Organisatie (DMO). “Bij scherp manoeuvreren rolt het schip nu een graad verder door. Dat is geen extreem verschil, maar wel belangrijk om te weten bij het navigeren.”
Vaste hand
In het bevoorraden op zee komt het namelijk aan op nauwkeurigheid. Hr. Ms. Amsterdam en de Holland naderen elkaar tot op zo’n 40 meter. Een tankslang gaat via kabels van de Amsterdam naar de Holland. Koers en vaart van bevoorrader en patrouilleschip zijn gedurende de hele bevoorrading identiek. Dat vergt dus een vaste hand op de brug, van beide schepen. “Voor onze eerste keer is dit best spannend”, zegt kapitein-luitenant-ter-zee Chris van den Berg, de commandant van de Holland.
Slechts 50 man

Volgens de huidige planning vaart de Holland volgende week vrijdag de Helderse haven binnen om zich op te maken voor de volgende stap in het traject van beproevingen. Als de Holland in 2014 door de DMO wordt overgedragen aan de marine, mag het schip zich eindelijk als Harer Majesteits schip bij de rest van de vloot voegen.
(bron: Koninklijke Marine, 2 februari 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten