dinsdag 19 juni 2012

D66: "Wapens voor Assad niet door Europese wateren"

D66-Europarlementarier Marietje Schaake wil dat de EU per direct een actie op touw zet waarbij schepen die mogelijk wapens voor Bashar Al-Assad vervoeren proactief worden opgespoord en uit Europese wateren geweerd: "de EU heeft een wapenembargo tegen Syrië afgekondigd maar toch komen er wekelijks schepen met wapens en munitie uit Rusland aan in de Syrische haven Tartus aan de Middellandse Zee. Ik wil dat EU-lidstaten schepen met mogelijk verdachte lading opsporen en controleren en zo nodig tegenhouden. Sancties afkondigen is één ding, maar ze handhaven is blijkbaar iets anders." Schaake heeft EU-buitenlandchef Catherine Ashton vanochtend met spoed opgeroepen actie te ondernemen.

Helikopters
Gisteren werd duidelijk dat de VS en Engeland gezamenlijk een Russisch schip, met mogelijk helikopters en raketten voor Assad aan boord, dat nu op de Noordzee vaart proberen te stoppen*. "Naast het leveren of doorvoeren verbieden de EU-sancties ook het verzekeren van verboden vracht, zoals wapens en munitie. Als je de dekking van een verzekering opheft kan een schip niet langer legaal in een andere haven aanmeren, en moet het eigenlijk noodgedwongen huiswaarts keren. We moeten de sancties handhaven, dat is simpelweg een kwestie van leven en dood voor de Syrische bevolking," aldus Schaake.

EU-optreden
Eigendom en aansprakelijkheid van schepen zijn vaak via complexe constructies geregeld. Schaake pleit daarom voor gezamenlijk EU-optreden onder duidelijke leiding zodat "dure fouten en onoplettendheid" niet meer voorkomen. "We hebben eerst een Russisch schip met wapens via Cyprus in Syrië zien aankomen, daarna was het een Duits schip dat door Iran was bevoorraad. Hoeveel laten we nog passeren? De EU is zo niet geloofwaardig, de sancties zijn niet meer dan een papieren werkelijkheid. Dat is levensgevaarlijk", aldus de sociaalliberale politicus.

(D66, 19 juni 2012)

*Het bewuste schip, de MV Alaed, bevindt zich momenteel ter hoogte van Schotland. De (Britse) verzekeraar The Standard Club heeft de dekking voor het schip opgeschort, hangende een onderzoek naar de lading en de bestemming daarvan. In de praktijk betekent dit dat het schip vooralsnog geen havens kan aandoen. Zie voor details o.a. dit bericht van de BBC.


MV ALAED (foto: FEMCO)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen