woensdag 13 juni 2012

Evertsen beschermt olietanker met motorproblemen

Het luchtverdedigings- en commandofregat Hr. Ms. Evertsen heeft gisteren een olietanker met motorproblemen in ‘piratengebied’ beveiligd. Dit gebeurde in de ‘Internationally Recommended Transit Corridor’ (IRTC), een corridor waar koopvaardijschepen onder maritieme bescherming de risicovolle Golf van Aden kunnen passeren.

“Tijdens de patrouille hoorden we dat een tanker met voortstuwingsproblemen ronddreef”, vertelt commandant kapitein-luitenant-ter-zee Boudewijn Boots. “Hierop zijn we met hoge snelheid naar de tanker gevaren, om voor het geval dát in de buurt te zijn.”

Patrouillerend in de Golf van Aden onderhoudt de Evertsen contact met de koopvaardijschepen die het gebied doorkruisen. Niet alleen om een beeld te krijgen van de beschermingsmaatregelen ze hebben getroffen tegen piraterijaanvallen, maar ook om de scheepvaart en piraten te laten weten dat het marineschip in de buurt is.

Geruststellend
Het betreffende schip, de Primo Stealth, voorzag overigens in goede beveiligingsmaatregelen. Van prikkeldraad, waterslangen, het afdekken van ladders tot aan een zogenoemde citadel, een beveiligde ruimte waar het personeel zich in kan terugtrekken. Toch zijn snel varen en manoeuvreren de belangrijkste middelen om piratenskiffs af te schudden. “Stilliggend in deze wateren, vond de kapitein het dan ook een zeer geruststellende gedachte dat wij langszij lagen”, aldus Boots. De aangeboden hulp om de motor te repareren, bleek niet nodig en na 3 uur vervolgden de Primo Vessel en de Evertsen hun weg.

Ocean Shield
Hr. Ms. Evertsen is momenteel het vlaggenschip van operatie Ocean Shield, de antipiraterij missie van de NAVO in de Golf van Aden en rond de Hoorn van Afrika. Commandant van het NAVO-vlootverband is de Nederlandse commandeur Ben Bekkering.

(ministerie van Defensie, 13 juni 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen