donderdag 14 juni 2012

Hr.Ms. Rotterdam voor één dag ‘vliegdekschip’

door Leo de Rooij
Foto's AVDD

Den Helder - “Attentie, hier de brug. UAS-rol op post, ik herhaal: UAS-rol op post”. De oproep levert verwonderde blikken op bij de bemanning van Hr. Ms. Rotterdam, want een UAS-rol kenden ze nog niet. Niet zo vreemd, want het is voor het eerst dat het schip is uitgerust met een zogenoemd Unmanned Aerial System (UAS).

Als voorbereiding op de missie Ocean Shield naar Somalië werd aan boord uitgebreid getest met de Scan Eagle. De Scan Eagle is een tijdelijke oplossing totdat de Integrator als opvolger van de Sperwer in 2014 instroomt. In vergelijking met de Sperwer is de Scan Eagle veel kleiner, gebruiksvriendelijker, moderner en levert betere prestaties. Zo kan het toestel tot vijftien uur in de lucht blijven en continu camerabeelden sturen naar het grondstation. Het twintig kilogram zware vliegtuigje kan worden uitgerust met zowel een daglicht- als een infrarood camera.



“Dit is de eerste operationele test van de Scan Eagle en dan ook nog eens aan boord van een schip”, zegt kapitein Daan van den Oever, commandant Short Range Tactical Unmanned Aerial System (die valt onder het Joint Istar Commando). “Daarin willen we het systeem in zijn geheel testen. Eenvoudig gezegd: Doet ‘ie het, en tegelijkertijd hoe werkt het aan boord van een schip. Naast de systeemtest met data verzamelen is het dus vooral ook procedures afstemmen.”

Parameters en limieten
Om de tests in goede banen te leiden, waren vertegenwoordigers van diverse disciplines aan boord: van de fabriek, de militaire luchtvaartautoriteit, de defensiestaf, DMO en natuurlijk de negentien man van de maritieme Istarmodule die straks voor Ocean Shield uitgezonden worden en het systeem gaan bedienen. In eendrachtige samenwerking werd alles op alles gezet om zo veel en zo efficiënt mogelijk te testen, zodat de eerste en enige testdag optimaal benut werd.



“Tijdens onze ‘dry runs’ testen we niet alleen het systeem, maar tevens de parameters en limieten voor zowel schip als vliegtuig”, legt kapitein Eric Stomp uit. Als commandant Opspeloton UAS is hij de aangewezen man voor de eerste inzet van de Scan Eagle tijdens Ocean Shield. “We willen weten bij welke windhoeken het schip nog kan manoeuvreren en wij nog kunnen lanceren of ‘recoveren’ (het vliegtuig met een vangkabel opvangen), wat de limieten aan wind zijn waarbij we nog veilig kunnen lanceren vanaf het helidek, waar we op moeten letten bij het opereren vanuit de hangar. Maar ook of de scheepsradars niet storen op onze bediening, of onze Scan Eagle-piloten dezelfde ‘taal’ spreken als de air controllers in de commandocentrale aan boord, dat we de procedures op elkaar afstemmen zodat onze operaties die van de boordhelikopter niet verstoren enzovoort. Eerste prioriteit is natuurlijk dat we straks veilig kunnen opereren.”

Uiterst tevreden
Met de Scan Eagle krijgt de eindgebruiker, de commandant van Hr. Ms. Rotterdam, de beschikking over een paar extra ogen. “Die ook nog eens over de horizon kunnen kijken”, constateert kapitein-ter-zee Jan Hubert Hulsker vergenoegd. “Deze extra sensorcapaciteit verruimt mijn blikveld enorm. Dat leidt straks in het missiegebied tot een betere beeldopbouw en een vergroting van onze intel-capaciteit. De Scan Eagle is een prachtig extra stuk gereedschap in onze toolbox. Daar ben ik nu al – na een dag testen – uiterst tevreden over! En een bijkomend extraatje: doordat we een vastvleugelig vliegtuig hebben gelanceerd, mocht ik me voor één dag commandant van een vliegdekschip noemen. Best wel een lekker gevoel…”

(Defensiekrant, 14 juni 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen