dinsdag 1 mei 2012

Van Amstel beveiligt internationale koopvaardij

Het fregat Hr. Ms. Van Amstel neemt sinds begin april officieel deel aan antipiraterij-missie Atalanta van de EU. Het multipurpose-fregat heeft sindsdien 2 VN-schepen met voedsel begeleid voor de hongerende bevolking van Somalië, piratenkampen in kaart gebracht en koopvaardijschepen beschermd en geadviseerd.

Afgelopen week had de Van Amstel tijdens een havenbezoek aan Dar-es-Salaam (Tanzania) een ontmoeting met militairen van de Tanzaniaanse krijgsmacht. Luitenant-ter-zee der eerste klasse Björn Kerstens is als hoofd Operationale Dienst verantwoordelijk voor de planning en inzet van het schip op zee. “Ze zijn een dag met ons op zee geweest om een indruk te krijgen van het reilen en zeilen aan boord van een fregat. Van de inzet van de Lynx-helikopter en het boarding team van de mariniers tot de afstemming aan boord. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de regio het piraterijprobleem zelf aanpakt. Dat bereik je onder meer door de uitwisseling van ideeën.”

Schieten
De 166-koppige bemanning van de Van Amstel houdt zich bezig met het beschermen van kwetsbare scheepvaart in de Golf van Aden, het verstoren van piraterij en het escorteren van schepen die varen voor het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties. Dat zijn grote koopvaardijschepen van 150 tot 300 meter, beladen met rijst en meel, die zich noodgedwongen in risicogebied moeten begeven. Onderweg naar het missiegebied heeft de bemanning zich met oefeningen voorbereid op antipiraterij-inzet, uiteenlopend van schietoefeningen tot het aanhouden en vastzetten van piraten.

Opvang gevangenen
Kerstens: “We hebben ook een grote oefening gehouden met het fregat De Ruyter, dat we tegenkwamen. Het deed zich voor als koopvaardijschip dat wij moesten bevrijden. De bemanning had zich opgesloten in de citadel, een beveiligde ruimte aan boord. Ook hebben we geoefend met het speciale team Detainee Handlers. Dat zijn ongeveer 15 personen die een opleiding van de marechaussee hebben gehad voor de opvang van gevangenen. Zij weten zodoende het nodige over registratie, voeding en rechten.”

Noodmeldingen
De Van Amstel heeft onder meer gepatrouilleerd in de beveiligde corridor de Golf van Aden. “Schepen die we tegenkomen, controleren we op verdedigingsmaatregelen zoals prikkeldraad en een citadel. Ook geven we tips en contactgegevens bij onraad. We hebben 2 keer een melding gehad van schepen die dachten te worden aangevallen. Mogelijk waren het vissers die hier ook veel rondvaren. Dat zie je pas op het laatste moment. Bij noodmeldingen vragen we om bijzonderheden, proberen we zo snel mogelijk ter plekke te zijn en geven tips.”

Ladders
Na de laatste voedselescorte heeft de Van Amstel zich toegelegd op patrouilles langs de Somalische kustlijn. Hierbij worden, ook met inzet van de helikopter, verhoogde of juist verlaagde activiteit rond bekende en eventuele nieuwe piratenkampen in kaart gebracht. Kerstens: “Daarbij hebben we in een beschutte baai vermoedelijk piraten aangetroffen bij 2 skiffs en een groter moederschip. Dat denken we vanwege de aanwezigheid van ladders. Als we niet mogen ingrijpen door het onklaar maken van schepen dan weten we in elk geval in welke regio’s we attent moeten zijn en kan de staf schepen concreet aansturen.”

(ministerie van Defensie, 1 mei 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen