Onder dekking van de duisternis komen gemaskerde mariniers met een kleine snelle rubberboot langzij het gegijzelde koopvaardijschip. Met ladders van staaldraad klauteren ze aan boord. Enkele korte bevelen weerklinken en dan volgt een razendsnelle overrompeling van de kapers op de brug. De
boardingoefening van Hr. Ms. Evertsen dit weekend is geslaagd.
|
Boardingteam EVTN, Golf van Aden 2009
Foto: Hans de Vreij |
Met de bevrijding van het gekaapte schip komt een aantal eerdere deeltrainingen samen. De Evertsen bereidt zich voor op zijn deelname aan de antipiraterij-operatie Ocean Shield in de Hoorn van Afrika. Het luchtverdedigings- en commandofregat fungeert daar als vlaggenschip voor een NAVO-vlootverband.
Complex
“Een gekaapt schip ontzetten is uiterst complex en risicovol”, legt commandant van de Evertsen, kapitein-luitenant-ter-zee Boudewijn Boots, uit. “Behalve wanneer de speciale eenheden en het schip hun expertise bundelen.” Het fregat heeft voor deze missie een aantal extra capaciteiten aan boord, zoals een helikoptercrew, een specialistisch medisch team en een zogenoemd
enhanced boarding element van het Korps Mariniers. Hiermee kan het schip piraterij verstoren en een kaping beëindigen.
|
Stafruimte Hr. Ms. Evertsen
Foto: Hans de Vreij, 2009 |
Onderweg naar het inzetgebied vonden diverse oefeningen plaats, zoals het afslaan van een aanval met snel inkomende bootjes, schiettrainingen, het met een touw afdalen vanuit de helikopter, boardingoefeningen met de snellle rubberboot (
rigid hull inflatable boat), het afvoeren van gewonden en het afhandelen van zaken rond verdachte piraten. Ze vormden de opmaat naar de uiteindelijke bevrijding van het gekaapte schip.
Bedreiging
|
Commandeur Ben Bekkering
Foto: Kon. Marine |
Piraterij vormt een serieuze bedreiging voor de wereldwijde handel. Nederland levert sinds 2008 een belangrijke militaire bijdrage aan internationale piraterijbestrijding voor de kust van Somalië. Hoewel de internationale inspanning effectief blijkt en het aantal gekaapte schepen afneemt, blijft actieve bestrijding noodzakelijk. “Om de scheepvaartroutes, de hoofdslagader van de wereldeconomie, veilig te stellen, maar ook om bij te dragen aan groei van de stabiliteit in de regio”, stelt commandeur Ben Bekkering. Als commandant van de
Standing NATO Maritime Group 1 is hij aan boord van de Evertsen op weg naar de Golf van Aden. Daar geeft hij leiding aan het NAVO-vlootverband van de antipiraterij-operatie Ocean Shield.
(
ministerie van Defensie, 29 mei 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten