woensdag 12 december 2012

Militaire en civiele verkeersleiding samengevoegd

De militaire en civiele verkeersleidingstaken in het luchtruim van Nederland zijn sinds vandaag samengevoegd in een nieuw centrum, de zogenoemde Shared Airtraffic Service (SAS). De Koninklijke Luchtmacht en het Maastricht Upper Area Control (MUAC) zijn daardoor letterlijk en figuurlijk met elkaar verbonden.

Door deze bundeling kunnen militaire luchtverkeersleiders op het Air Operations Control Station te Nieuw Milligen operationeel gebruik maken van het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem. SAS is voorzien van geautomatiseerde radar- en vliegplandata vanuit MUAC.

Begrijpen
Met het gebruik van SAS zijn er veel voordelen te behalen in veiligheid en efficiëntie. Door civiel-militaire samenwerking kunnen grenzen in het luchtruim gereduceerd worden en lonken nieuwe operationele concepten. Dit is mogelijk doordat de civiele partners inzicht hebben in de status en activiteiten in het militaire luchtruim. Een belangrijke winst wordt behaald doordat civiele en militaire controllers elkaar beter gaan begrijpen. Er wordt   winst behaald doordat MUAC en de luchtmacht hun systemen op elkaar hebben afgestemd waardoor de ontwikkelings- en onderhoudskosten verminderen.

Stap
Het idee voor deze vergaande samenwerking tussen de Koninklijke Luchtmacht en MUAC dateert al van 2008. Door een intensieve en goede samenwerking tussen Defensie en ‘Maastricht’ wordt nu,   na het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst, de eerste operationele stap gezet.

Het concept van SAS is revolutionair binnen Europa   en bewijst dat het mogelijk is om op geïntegreerde wijze verkeersleidingsinformatie uit te wisselen op verschillende locaties. Kostenbesparing en een verbetering van de veiligheid is niet het enige voordeel. Het systeem is ook klaar voor de toekomst. SAS voldoet aan de huidige Europese regelgeving en wordt doorontwikkeld tot 2025.

(ministerie van Defensie, 12 december 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten