woensdag 19 september 2012

Marineblog - piraten aan boord van de Rotterdam

De Rotterdam op piratenjacht - deel 3: Patrouilles in de Golf van Aden

17 september 2012 – door: Daan

Korporaal Daan Polman
Hallo, mijn naam is Daan Polman. Ik ben korporaal van de logistieke dienst administratie en werkzaam op bureau administratie. Ik werk samen met sergeant-majoor Muntje (Werner) en 2 matrozen: Bas en Tiara. Wij zorgen er onder meer voor dat iedereen zijn toelages krijgt (erg belangrijk volgens de bemanning), dat de interne postverzorging werkt en hier kunnen vliegtickets worden aangevraagd. Dit is ook de enige plek op het schip waar geld (dollars en euro’s) kan worden gepind. Naast mijn gewone werkzaamheden help ik graag een handje mee in de scheepstoko, een soort van kleine buurtsuper. Ook ben ik lid van de OS&O-commissie (Ontwikkeling, Sport en Ontspanning) dat bijna dagelijks zorgt voor sport, spel en recreatie, zoals een filmavond of pokertoernooi en af en toe een scheepsfeest.

Vlak voor deze reis ben ik door de Koninklijke Marechaussee opgeleid tot detainee-guard. Toen is ons geleerd hoe te handelen als we verdachte piraten aan boord krijgen. In de opleiding heb ik geleerd mezelf te verdedigen met of zonder wapenstok, het boeien en transporteren van verdachten en hoe ik hen moet behandelen. Deze opleiding heb ik samen met 22 andere bemanningsleden gevolgd en samen vormen wij het detainee-team van de Rotterdam.

Piraten
Op maandagavond 13 augustus wordt ons team op post geroepen omdat we 6 vermoedelijke piraten aan boord krijgen. Na een uurtje worden de verdachte piraten overgenomen van de mariniers die een dhow hebben bevrijd. We hebben de piraten gefouilleerd op wapens en bewijsmateriaal, vastgezet en de intake gestart. ’s Nachts rond 2 uur zijn we klaar en zitten alle verdachte piraten veilig achter slot en grendel. Vanaf nu moeten we ze ook 24 uur per dag bewaken. Ik dacht lekker m’n bedje in te kunnen kruipen, maar omdat ze zo snel mogelijk uitgeleverd worden aan een ander land moeten de eerste gegevens worden verwerkt. Na een paar uur keihard doorwerken kan ik om half 6 eindelijk gaan slapen.

Een paar uur later meld ik me al weer voor de wacht. De werkzaamheden tijdens zo’n wacht bestaan uit het eten en drinken geven, naar de wc laten gaan, luchten en douchen van de verdachte piraten. Omdat ik van de administratie ben heb ik nog een neventaak: de logboeken vertalen in het Engels voor het geval deze moeten worden overgedragen aan een ander land. Het bewaken van de verdachte piraten zou uiteindelijk tot 1 september duren, dat waren toch 20 dagen. Gelukkig werden we tijdens het havenbezoek aan Salalah afgelost door een team van de Koninklijke Marechaussee.

(...)

(Koninklijke Marine, 17 september 2012)

Nawoord: de verdachte piraten zijn op 1 september vanuit Salalah overgevlogen naar de Seychellen, waar ze terecht zullen staan. Zie dit bericht van het ministerie van Defensie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten