maandag 13 augustus 2012

Bemanning gekaapte dhow bevrijd

Hr. Ms. Rotterdam
Het Nederlandse marineschip Hr. Ms. Rotterdam heeft in nauwe samenwerking met andere eenheden die meedoen aan Operatie Ocean Shield*, de bemanning van een gekaapt scheepje in de Golf van Aden bevrijd. De verdachte dhow werd al enkele dagen in de gaten gehouden door verschillende eenheden.

De van piraterij verdachte personen zijn overgebracht naar de Hr. Ms. Rotterdam en worden daar vastgehouden. De bevrijde bemanning maakt het goed.

Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Rotterdam is sinds 4 augustus het NAVO-vlaggenschip van operatie Ocean Shield en wordt ingezet voor de bestrijding van piraterij in de wateren nabij Somalië.

(ministerie van Defensie, 13 augustus 2012)

*De EU-operatie Atalanta meldt dat de onderschepping door Hr. Ms. Rotterdam heeft plaatsgevonden in onderlinge samenwerking; het nieuwe Duitse vlaggenschip FGS Sachsen was ook bij de actie betrokken. Zie onderstaande foto's die vanaf de Rotterdam zijn genomen.


UPDATE 11.15 uur (14 augustus 2012): beschrijving van de bevrijdingsactie.

De actie vormde het hoogtepunt van een dagenlange operatie. De zoektocht naar de piratengroep begon 4 dagen eerder, toen havenautoriteiten van Bosaaso in Puntland een mogelijke kaping van een grote vrachtdhow meldden. Een Frans fregat vond na enkele dagen het desbetreffende schip. Daaruit bleek dat de piraten waren overgestapt op een andere vrachtdhow, die, toen deze de volgende dag werd gevonden door een Duits fregat, op weg bleek naar de kust van Puntland.

Afdekken
De commandant van het NAVO-vlootverband dat deelneemt aan de antipirarerij-missie Ocean Shield is de Nederlandse commandeur Ben Bekkering. Hij licht toe: “Het leek ons onwaarschijnlijk dat de dhow zou terugkeren naar Bosaaso, want de autoriteiten daar lieten eerder zien actie tegen piraten te ondernemen. Wel weten we dat dichterbij de kust 2 gekaapte schepen liggen, waar piraten zich ophouden in de omliggende dorpen. De zeerovers op de dhow zouden dus of met een eigen bootje naar de wal kunnen varen of door handlangers worden opgehaald. Door met de Rotterdam en haar helikopters en landingsvaartuigen de kust af te dekken, zouden we hun terugkeer kunnen dwarsbomen. Zo is het ook gegaan. De dhow voer de fuik in, waarna de Rotterdam het laatste stukje van de actie klaarde.”

Waarschuwingsschoten
"Ze konden eigenlijk geen kant meer op", zegt commandant van de Rotterdam kapitein-ter-zee Huub Hulsker. "Na enkele kordate waarschuwingen via de scheepsmegafoon en 2 waarschuwingsschoten, gaven de vermoedelijke piraten op. Het boardingteam was daarna snel aan boord en binnen 20 minuten was de situatie onder controle."

Coördinatie
"Het is duidelijk dat de piraten een toenemende druk ervaren", zegt Bekkering. "Als ze al wegkomen van de kust, is het daarna voor hen zeer lastig onopgemerkt te blijven. Dat komt vooral door een brede internationale inspanning en de coördinatie tussen alle spelers. In dit geval waren de NAVO en de EU betrokken. Dat de Rotterdam de laatste stap zet, is mogelijk omdat de andere spelers in het team uitstekend voorbereidend werk verrichtten."

Hr. Ms. Rotterdam is sinds vorige week het vlaggenschip van de antipiraterij-missie Ocean Shield. Aan boord bevinden zich ongeveer 350 militairen van alle krijgsmachtdelen uit 8 verschillende NAVO-landen.



Het Duitse fregat FGS Sachsen (vlaggenschip EU-operatie Atalanta) en de
gekaapte dhow. Foto: Kon. Marine
Somalische kust; landingsvaartuig van de Rotterdan; gekaapte dhow
foto: Kon. Marine

FRISCS van Hr. Ms. Rotterdam naderen de gekaapte dhow
Foto: Kon. Marine


Boarding team van Hr. Ms. Rotterdam houdt kapers
onder schot. Foto: Kon. Marine

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen