Ministerie van Algemene Zaken
t.a.v. Informateurs W.J. Bos en H.G.J. Kamp
Postbus 20001
2500 EA Den Haag
Den Haag, 26 september 2012
GOV|MHB/12/0204-256
Onderwerp: Defensie in de formatie 2012
De GOV|MHB, professionals bij defensie, zijn zich ten volle bewust van de verantwoordelijke taak die u als informateurs hebt, uw rol in het formatieproces van een nieuwe regering en derhalve in de strategische keuzes die er gemaakt moeten worden. Daarom wendt de GOV|MHB zich tot u beiden.
Defensie is na 22 jaar van bezuinigingen tot op het bot toe uitgekleed. De politiek, regering en parlement, is verantwoordelijk voor de inzet van de zwaardmacht zoals dit in onze Grondwet is vastgelegd. Echter defensie kan door de opeenvolgende bezuinigingen niet meer voldoen aan deze opgedragen taken.
Een krijgsmacht is top down georganiseerd omdat alleen een integratie van wapen- en logistieke systemen leidt tot de gewenste slagkracht. Het geheel is pas na vele jaren opbouwen van expertise en training veel meer dan de som van de samenstellende delen. Met de laatste bezuinigingen is wederom afscheid genomen van essentiële wapensystemen; het opnieuw opbouwen van de samenwerking tussen de samenstellende delen kost tenminste 10 tot 15 jaar. Ook bij het opbouwen van verdere militaire samenwerking tussen Nederland en landen als België en Duitsland duurt het decennia alvorens dat zowel operationeel als financieel iets oplevert.
In deze periode is Nederland dus echt onderverzekerd. Bovendien is Nederland in 22 jaar veranderd van een gewaardeerde NAVO-bondgenoot in een freerider, een profiteur van veiligheid op kosten van andere, vaak minder rijke, landen.
Zowel de VVD als de PvdA hebben het versterken van de internationale rechtsorde als een wezenlijke rol van Nederland geduid. Daarbij is het Nederlandse D(iplomacy)D(efence) D(evelopment)-beleid een succesvolle weg gebleken om hier invulling aan te geven. Door de reeds ingeboekte bezuinigingen, die lopen tot l januari 2016, uit de vorige kabinetsperiode is een doorslaggevende bijdrage van de krijgsmacht aan de 3D-benadering reeds verregaand gemarginaliseerd/onmogelijk geworden. Deze situatie wordt nog verergerd bij verdergaande bezuinigingen.
Veiligheid in Nederland staat hoog op de politieke agenda. De krijgsmacht heeft middelen en mensen om hieraan mede inhoud te geven. 5.000 militairen staan op afroep van de civiele autoriteiten gereed. In onze beleving had 'Haren' dan ook niet mogen gebeuren. Goede wederzijdse ondersteuning en een goede planning, waar de expertise en de capaciteit van de krijgsmacht had kunnen ondersteunen, zouden dit hebben kunnen voorkomen. Verdere bezuinigingen marginaliseren verregaand de mogelijkheden om de Nederlandse veiligheidsdiensten te ondersteunen. Maar erger nog, calamiteiten zullen niet meer het hoofd kunnen worden geboden.
U beiden speelt een cruciale rol in het formatieproces. En daarmee in de beantwoording van de vraag: behoudt Nederland een krijgsmacht die de grondwettelijke taken kan uitvoeren? Onze professionele overtuiging is dat de huidige bezuinigingen en reorganisaties al leiden tot de situatie dat langjarig niet kan worden voldaan aan de opdracht om zorg te dragen voor binnen- en buitenlandse veiligheid. Additionele bezuinigingen zetten, naar onze overtuiging, een onomkeerbaar proces in gang dat leidt tot het einde van de Nederlandse krijgsmacht.
Duo voorzitters GOV|MHB
R.C. Hunnego J.L.R.M. Vermeulen
(GOV|MHB, 26 september 2012)
EenVandaag: hebben brandbrieven zin?
(EenVandaag, 27 september 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten