donderdag 8 november 2012

Marineblog: 'Het is van alles, behalve saai' (2)

7 november 2012 - door: Richard (gastblogger)

Mijn naam is Richard en tijdens deze missie ben ik bestuurder van de FRISC, een robuust uitgevoerde Rigid Hull Inflatable Boat die geschikt is om kleine eenheden, beveiligd met hoge snelheid te verplaatsen. Begin september heeft u mijn 1e blog ‘Het is van alles, behalve saai’ kunnen lezen. Dit is deel 2.

1 november 2012
Teken, Oriëntatie, Snorkel wisselen voor automaat, Tijd, Inflator. Oftewel, kort gezegd ’TOSTI’.

Ik kijk m’n buddy aan en we zakken samen af de diepte in door prachtig blauw water met een temperatuur van 25 graden. De computer geeft 20 meter aan en een bodemtijd van ruim 30 minuten. We zien prachtige koralen met veel kleur en verschillend klein onderwaterleven. Octopussen, stingray’s, glas- en anemoonvisjes zwemmen ons voorbij. Heerlijk, even ontspannen en genieten van hetgeen wat er nu om je heen gebeurt. Een kort havenbezoek aan het verrassende Dar es Salaam te Tanzania. We zijn alweer een tijdje van huis. Er is in de tussentijd veel gebeurd.

September 2012
Dat we hier niet voor niets zijn, blijkt uit een kort vuurgevecht tussen onze snelle FRISC’s, en de daad van vermoedelijk een piraat in een dorp ten noorden van Somalië. Op 5 mijl afstand lagen een paar gekaapte schepen. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen en werd dit contact‘incident’ snel afgebroken door het vuur en snelheid van onze FRISC.

Inmiddels zijn we al weer een aardige tijd verder in onze missie Ocean Shield. Het havenbezoek aan de Seychellen hebben we ook al achter de rug. Hier keek ik erg naar uit. Natuurlijk voor het prachtige groene eiland, maar ook omdat dit op de helft van de missie was. En ja, dan is het ook nog lang, maar het blijft altijd een keerpunt voor aftellen (ook voor thuis).

Oktober 2012
Dat er veel belangstelling is vanuit Nederland voor onze missie is een goede zaak. Dat er een Koninklijk werkbezoek met de CDS aan vastzat, was voor ons een leuke verrassing. Het was in elk geval in een bijzondere ontspannen en open sfeer en het levert altijd mooie foto’s op.

Verder hebben we onze inzetten door middel van observatieposten te water uitgebreid. Dit voornamelijk in het noordoostelijk kustgebied van Somalië. Door het afnemen van de moesson en de seastate (hoge golven: red.), zijn eventuele verdachte vaartuigen beter in staat uit te varen. Dit betekent voor ons veel observaties en interviews met lokale vissers en dhow’s. Door de melding van een Spaanse visser die beschoten was, hebben we met De Rotterdam 6 piraten kunnen oppakken. Deze zijn uiteindelijk overgedragen aan een Spaans marineschip.

24 oktober
Naast het varen van de FRISC bemannen we ook de RHIB’s als boordschutter-bestuurder. Deze vaartuigen zijn sneller inzetbaar door middel van de scheepskraan aan boord van De Rotterdam voor het uitvoeren van een Maritime Situational Awareness, MSA (een MSA is het verkrijgen van informatie van de maritieme omgeving: red.). Vandaag hadden we weer zo’n actie. Er was een Iraanse dhow gespot in een baaitje vlak onder de kust. Omdat deze mensen veel op zee zitten en de oversteek maakten naar Somalië, hebben ze vaak wel wat  te vertellen. Ook zijn deze vaartuigen interessant voor piraterij-acties.

Bij de nadering werden de vaartuigen onder vuur genomen vanaf de dhow. Er werd goed gereageerd door terug te vuren en het contact af te breken. Er ontstond brand aan boord van de dhow en mensen sprongen overboord.  Na een kort overleg keerden de RHIB’s terug naar de dhow om de mensen uit het water te halen. Wederom werd er gevuurd op de RHIB’s, maar nu vanaf de kant. Onder vuursteun vanaf De Rotterdam en eigen vaartuigen hebben we 25 mensen uit het water gehaald. Helaas zijn er 8 mensen gewond geraakt en 1 drenkeling is overleden. Geen gewonden aan onze zijde. Uiteindelijk, bij alles wat er is gebeurd heeft iedereen geluk gehad. En zonder geluk vaart niemand wel.

De dagen erna
Gelukkig zijn we aan boord met veel verschillende mensen met ieder een eigen specialiteit of een extra neventaak.  Role 2, is de medische eenheid. Zij hadden binnen een paar dagen het merendeel van de gewonden weer opgelapt. Door deze actie heb ik wat meer besef en respect voor deze eenheid gekregen. Zij zijn onze ‘reisverzekering’ om weer heel thuis te komen.

Respect heb ik ook voor de mensen met de neventaak als CKN‘er, het ‘Collegiaal Korps Netwerk’. Zij zijn er voor om mensen met een traumatische ervaring even te laten ontladen en een luisterend oor te bieden bij dit soort intensieve momenten. Niet alleen voor nu, maar ook in latere stadia. Een goede zaak!

Uiteindelijk zijn we hier niet voor niets.

De afgelopen dagen detainee-wacht gelopen in de ziekenboeg en het tijdelijke cellencomplex aan boord. De verdachte piraten worden natuurlijk 24 uur per dag bewaakt. De verdachte piraten zijn inmiddels voor vervolging overgebracht naar Nederland.

Kortom, het is van alles, behalve saai.

Richard

(Koninklijke Marine, 8 november 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen