DEN HELDER – Het luchtverdedigingsfregat Hr. Ms. Tromp ligt nu in groot onderhoud op de marinewerf en dat werd tijd ook. Want door grote problemen met de voortstuwing keerde het schip op halve kracht terug uit de West.
Een mankement aan de dieselelektrische apparatuur aan boord was er de oorzaak van dat slechts één van de twee schroeven benut kon worden. Een opvarende meldt dat het niet eens zoveel gescheeld heeft of het LCF-fregat – één van de paradepaardjes van de vloot – had stil komen te liggen in het zeewater.
Ook van het Marinebredrijf komen berichten over een ‘zeer forse lijst met gebreken’. Woordvoerder overste Robin Middel van de Koninklijke Marine erkent dat de terugreis van het stationsschip uit het Caribische gebied problematisch was.
“De Tromp stond al ingepland voor regulier groot onderhoud na de terugkeer. Tijdens de reis bleek echter dat er een noodreparatie nodig was. Toen stonden we voor de vraag: gaan we een buitenlands dok in en zeer hoge kosten maken, of wagen we het er op en varen we op halve kracht terug? Uiteindelijk pakte dat besluit gunstig uit. De Tromp was zelfs een halve dag eerder in de thuishaven dan gepland. Dat is altijd prettig voor het thuisfront. Was het schip het dok in gegaan dan waren ze later thuis.”
(Helderse Courant, 10 oktober 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten