donderdag 30 mei 2013

Kolonel Hans Damen ‘Ambtenaar van het Jaar’

Het magazine PM (Public Mission) heeft landmachtkolonel Hans Damen uitgeroepen tot Ambtenaar van het Jaar. Secretaris-generaal Erik Akerboom, de hoogste ambtenaar van het ministerie van Defensie, reikte vandaag de prijs uit aan Damen. Hij krijgt de titel vanwege de persoonlijke en menselijke wijze waarop hij een reorganisatie uitvoert en vanwege zijn openheid van werken, onder andere via sociale media.

kolonel Hans Damen
Kolonel Damen is trots op de uitverkiezing. “Ik ben ontzettend blij met deze prijs. Ik was op bezoek bij DAF, toen ik werd gebeld. Ik kreeg het warm toen ik het hoorde.” De commandant van het Materieellogistiek Commando van de landmacht is zeer actief op de sociale media Twitter, Facebook en LinkedIn. “Ik vind het belangrijk dat de maatschappij weet wat Defensie nou eigenlijk doet. Het goede werk wat we doen, moeten we meer laten zien.”

Waardering
“Damen zoekt de grenzen op, pioniert met sociale media in de van oudsher gesloten omgeving van Defensie en hij durft binnen de strijdkrachten een tegendraads geluid te laten horen”, luidt het jurycommentaar. “Hij staat voor transparantie en openheid, dat maakt dat wij vinden dat hij excelleert.”

“Het is een persoonlijke prijs, maar ik denk dat het voor alle militairen leuk is om via deze weg gewaardeerd te worden”, zegt Damen. De kolonel is ook betrokken bij Ambtenaar 2.0, een netwerk van innovatieve en initiatiefrijke ambtenaren die willen bijdragen aan een betere overheid.

Derde keer
De kolonel werd door een deskundige jury verkozen uit 14 finalisten, bij het publiek eindigde Damen als tweede. De vakjury bestaat uit onder andere oud-ministers Liesbeth Spies en Winnie Sorgdrager en de burgemeester van Leeuwarden Ferd Crone. Het is de derde keer dat de ‘Ambtenaar van het Jaar’ wordt verkozen door PM, een vakblad voor ambtenaren. Vorig jaar won projectmanager Renate Westdijk van de gemeente Leeuwarden de verkiezing en de eerste editie kwam op naam van gezinsmanager Ganna van Bijleveld (Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam).

(ministerie van Defensie, 30 mei 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten