Een aantal reders negeert het wettelijk verbod om op schepen die de Nederlandse vlag voeren gewapende privébeveiligers mee te nemen ter bescherming tegen (Somalische) piraten. Dat meldt NRC Handelsblad in een vandaag gepubliceerd artikel. Door hun handelswijze riskeren deze reders gerechtelijke vervolging.
In de NRC komen overigens maar twee reders er min of meer openlijk voor uit dat ze zogeheten Private Security Contractors inhuren: Jumbo Shipping en Wagenborg. Toch stelt de krant dat het verschijnsel zich 'veelvuldig' voordoet, zonder deze veronderstelling te staven. Het blijft bij de zin: "de consensus in de koopvaardij is dat er geen schip in de buurt van Somalië komt zonder gewapende bewakers aan boord."
De redersorganisatie KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) signaleert wel een ander probleem: omdat het meenemen van gewapende beveiligers niet is toegestaan willen erkende (gecertificeerde) beveiligingsbedrijven geen zaken doen met Nederlandse reders. "Daardoor worden wij gedwongen met minder serieuze bedrijven in zee te gaan", zegt KVNR-directeur Dorsman in de NRC.
De krant noemt ook het voorbeeld van rederij Maersk, dat drie van zijn schepen heeft 'omgevlagd' van Nederland naar Groot-Brittannië om zo toch privébeveiligers te kunnen meenemen. In in eerder interview met een krant zei Maersk dat de procedure om een beveiligingsteam van mariniers van Defensie ' in te huren' "te traag en te gecompliceerd" is.
Navraag in defensiekringen leerde echter dat Maersk nooit een aanvraag voor het inhuren van een officieel Vessel Protection Detachment van mariniers heeft ingediend. Het Defensie weblog heeft intussen informatie boven tafel gekregen die meer licht werpt op de handelswijze van Maersk. Daarover volgende week meer.
(Defensie weblog, 2 augustus 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten