Op 12 november aanstaande krijgen Tweede Kamerleden een rondleiding in de maritieme sector. De branche-organisaties van scheepsbouw, reders, binnenvaart, marine, watersport en leading maritime firms, zoals Damen Shipyards, IHC Merwerde, Wärtsilä, Imtech en MARIN bezoeken in de Rotterdamse havenregio onder meer Imtech Marine en het STC en varen langs een aantal bedrijven gevestigd in de Rotterdamse haven, zoals Damen Shiprepair, Huisman Itrec, Wärtsilä Schiedam, Mammoet, ECT etc.
Doel is te laten zien dat de maritieme sector een van de motoren is van de Nederlandse economie. Juist in de crisistijd is het een goed moment om de politiek te laten zien dat de maritieme sector durft te investeren in innovatieve scheepsbouw, vervoer over water, offshore en aanleg van havens.
Arie Kraaijeveld, voorzitter Stichting Nederland Maritiem Land (NML); "Wij hebben onder andere de grootste havencapaciteit van Europa, een omvangrijke, jonge en moderne vloot binnenvaart- en zeeschepen, een toonaangevende positie op het gebied van offshore en maritieme dienstverlening, superjachtbouw en levering van complexe maritieme systemen. Ook zijn we wereldmarktleider op het gebied van baggeren, havenontwikkeling en landuitbreiding. Het is en blijft onze ambitie onze sector verder uit te bouwen, zodat Nederland aan de maritieme wereldtop kan blijven staan."
De Nederlandse maritieme sector biedt met een toegevoegde waarde van Euro 14,8 miljard werkgelegenheid aan 186.000 mensen. De export bedraagt Euro 15,6 miljard en er zijn 12.000 ondernemingen maritiem actief in Nederland. Nederland is daarmee het maritieme centrum van Europa en bezit een van de sterkste maritieme clusters van de wereld.
NML is een koepel van 12 maritieme sectoren die samenwerken en een gezonde ondernemingslust hebben. Kraaijeveld: "Onze inspanningen zijn echter niet effectief zonder een integraal overheidsbeleid, dat zorgt voor een passende infrastructuur, exportbevordering, fundamentele kennisontwikkeling, goede scholing, adequate regelgeving en een gelijk internationaal speelveld."
NML kreeg vorig jaar nieuw leven in geblazen en vindt tezamen met de reders, scheepsbouw en toeleveranciers onderdak in het Maritime House in Rotterdam. Daar wordt gewerkt aan het consolideren van partnerschappen met alle maritieme bedrijfstakken en opleidings- en kennisinstituten. Kraaijeveld: "En dat is van onschatbaar belang. Niet alleen voor onze eigen sector en voor de maritieme cluster maar voor het herstel van de Nederlandse economie als geheel."
De bijeenkomst is onderdeel van de Maritime Week (8-17 november 2012). Een landelijke campagne waarin de schijnwerpers op de maritieme industrie worden gericht.
(Maritiemnieuws.nl, 7 november 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten