De video toont het eindstadium van een bijzonder complexe operatie. Mariniers van het amfibisch transportschip Hr. Ms. Rotterdam enteren een gekaapte dhow (een traditioneel scheepstype rond de Indische Oceaan) en houden de piraten aan. Maar wat ging hier aan vooraf?
Volgens de Europese antipiraterij-operatie (EUNAVFOR Operatie Atalanta) spotte op vrijdag 10 augustus een Spaans maritiem patrouillevliegtuig voor de kust van Oman een verdachte dhow. Het scheepje was eerder gekaapt bij de Somalische havenstad Bosaso - zo'n 400 zeemijlen (ca. 750 km) verderop.
Frégate La Fayette |
Het Franse fregat La Fayette werd op de dhow afgestuurd maar bij inspectie bleken de piraten al niet meer aan boord te zijn. Ze waren zaterdag overgestapt op een andere gekaapte dhow. Dit schip werd op zijn beurt gelocaliseerd door een Duitse maritiem patrouillevliegtuig (een Orion, een type toestel dat Nederland heeft wegbezuinigd).
EUNAVFOR stuurde vervolgens het Duitse fregat FGS Sachsen (momenteel het vlaggenschip van Operatie Atalanta) achter de tweede dhow aan, dat het zondagavond in zicht kreeg. Ook het Italiaanse Landing Platform Dock ITS San Giusto (onder EU-vlag) en het NAVO-vlaggenschip, de Nederlandse LPD Hr. Ms. Rotterdam werden ingeschakeld.
LPD ITS San Giusto |
FGS Sachsen |
Uiteindelijk werd in onderling overleg tussen de EU en NAVO besloten om de verdachte dhow vlak voor de Somalische kust 'in te sluiten'. Daarbij waren maandag blijkens de videobeelden het Duitse schip Sachsen betrokken, en diverse middelen van Hr. Ms. Rotterdam (landingsvaartuigen, twee van de nieuwe snelle FRISCs, twee boarding teams van het Korps Mariniers). De zes verdachte piraten zitten nu opgesloten op de Rotterdam in afwachting van verdere juridische stappen.
LPD Hr. Ms. Rotterdam (foto: min. van Defensie) |
Defensie weblog, 16 augustus 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten